Wat kost een logo?

Start met een gratis sessie.

Soms is het lastig te bepalen wat je moet doen en voor wie je moet kiezen en waarom. Dat begrijpen we helemaal.

Ontvang daarom jouw gratis website-strategiesessie.

Heeft jouw bedrijf of organisatie maandelijks meer dan 350 euro marketingbudget dan bespreken we graag jouw conversiedoelen. We bedenken diverse strategieën om jouw (online) verkopen of contactmomenten sterk te verhogen voor het budget wat jij kunt besteden.

Ja, wij ontwikkelen ook landingspagina’s, WordPress websites, Woo-commerce of Shopify webshops.

Uitgebreide webshops met koppelingen met administratiepakketten, voorraadsystemen of kassasystemen ontwikkelen we samen met partners.

(Een sessie is vrijblijvend en kost elders al snel €150,- tot €350,- en wordt dan doorgerekend in de opstartkosten.)

Wat kost het om een logo te laten maken? Ook als online marketing bedrijf krijgen wij deze vraag bijna dagelijks. We proberen het uit te leggen. Er zijn een aantal factoren die meespelen in de prijs van een logo:

  • Wil je een letterlogo zoals Google?
  • Wil je een letterlogo van een bestaand lettertype of een nieuw en uniek gemaakt lettertype?
  • Wil je een logo met een herkenbaar beeldmerk zoals Starbucks, Nike of Mastercard?
  • Hoe complex of uniek wil je het logo met beeldmerk? Het logo van Starbucks is erg bewerkelijk en heeft veel detail.
  • Krijgt de ontwerper alle vrijheid of wil je veel wijzigingen doorvoeren?
  • Verwacht je verschillende kleuren, een volledige stijldocument met alle combinaties?
  • Wordt er een slogan of tag-line bedacht?
  • Wil je echt een (internationaal) merk bouwen, het logo vastleggen?
  • Etc.

Een goed logo is simpel, tijdloos, herkenbaar, veelzijdig toepasbaar en doeltreffend. Denk maar eens aan het logo van McDonalds, Mercedes-Benz, Google, Shell, Nike en Apple. Bedenk ook dat het logo een onderdeel is van de huisstijl en de bedrijfscultuur. Het is tijdloos en geeft in één oogopslag een herkenbare identiteit. Het logo wordt niet verward met andere logo’s en wordt in één keer in iemands geheugen opgeslagen. 

Er zijn al veel logo ontwerpers geweest die uitleggen waar een logo aan moet voldoen, maar wat kost globaal een logo?

We hebben de kostprijs van de diverse bedrijven/merken eens op een rijtje gezet om het verschil in prijs te zien.

  • BP = €160 miljoen
  • Rijksoverheid = €15 miljoen
  • Pepsi= €740.000
  • Google = €0 (is door één van de oprichters ontworpen).

Geen pijl op te trekken toch? De meeste logo’s van MKB bedrijven die je onderweg op auto’s, vlaggen of andere uittingen ziet staan zijn hebben gemiddeld tussen de €250 en €5.000 gekost. Deze zijn dan door een freelancer of bureau ontworpen.

Hoe duidelijker je bent over wat je verwacht van jouw logo, hoe lager de kosten voor het ontwerpen van jouw logo. Beginnende ontwerpers zullen voor het vervaardigen hiervan tussen de €40 en €60 per uur vragen. Ervaren freelancers vragen tussen de €50 en €85 per uur. Designbureaus vragen voor een logo vaak een vaste prijs voor het ontwerpen van jouw logo.

We gaan er gemakshalve vanuit dat je een MKB’er bent en het logo de komende 3 tot 5 jaar gaat gebruiken. Leg een vaste prijs neer bij jouw logo designer. Dit is het budget, bijvoorbeeld €500,-. De ontwerper kan dan ongeveer een dag met jouw logo bezig, niet heel veel tijd!

Rekensommetje: afspreken, research, ideeën bedenken, fonts zoeken, basisschetsen, uitwerken, presenteren, wijzigen, afronden, presenteren, files klaarmaken web, drukwerk et cetera. Zelf het zoeken en fine-tunen van een standaard lettertype kost soms een paar uur.

Tip: Verzamel tien logo’s die jou aanspreken. Vraag één concept ronde waarin de ontwerper een paar ideeën/schetsen met kleurcombinaties presenteert. Kies het concept die de ontwerper volledig uitwerkt. Bij die laatste presentatie vraag je om het logo in jouw huidige site te presenteren (hoe sterk is het logo in de header van een site), op een auto (autoreclame) en tussen de logo’s die jij mooi vindt. Goed? Dan heb je een prima prijs betaald. Niet goed? Dan kun je of nog zo’n ronde doorvoeren of afscheid van elkaar nemen. 

Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk alle KIX 360 diensten

Sluit Menu