fbpx
De website is de komende dagen in onderhoud. Mail met info@kix360.nl of bel 0599-253032

Resultaten van Black Friday 2019

Zoals je misschien wel door hebt verbeteren we niet alleen websites en online marketing campagnes. We bedenken ook manieren om meer omzet via internet te behalen. Soms is dat ook een combinatie van offline en online marketing.

De resultaten van de Black Friday en Cyber Monday acties bij onze klanten zijn zo langzamerhand bekend. We geven inkijk in de eerste resultaten en onze conclusies. We delen deze informatie omdat je zo een betere indruk krijgt wat je online kan doen en hoe je het misschien zelf gedaan hebt.

Eerste conclusies

Onze klanten zijn vertegenwoordigd in diverse branches. Webwinkels met een miljoenen-omzet,  sterke lokale bedrijven gericht op de zakelijke en particuliere markt en enkele vooruitstrevende kleine MKB-ers.

Black Friday is er al een aantal jaren in Nederland. Dit jaar leek het vooral in de media tot een hoogtepunt te komen. Je kon er niet omheen. Laten we eerlijk zijn je werd er mee doodgegooid.

Loont het om groots online te adverteren?

Black Friday campagnes worden vooral gevoerd door de grotere winkels en webwinkels. Zit je in een competitieve (online) markt dan moet je van goede huize komen om goede resultaten te behalen. We merken dat de bedrijven in electronica, mode en interieur heel veel moeite moesten doen om op te vallen.

De vraag is of je er (nog) goed aan doet om extra te investeren in Google Ads campagnes in dit soort periodes. Voor heel veel markten loont online adverteren, vooral met display advertenties en re-marketing. Marketing waarbij een bezoeker na bezoek aan jouw website nog herinnerd wordt aan jouw producten. De lokale advertenties scoorden bij onze klanten in ieder geval erg goed, met name op Facebook.

Negatieve invloed van de media

De media had het druk met de berichtgeving over nep-kortingen. Uiteraard zijn die er. Vooral bij de bedrijven met een groot bereik en kleine marges. Helaas overschaduwen dit soort negatieve berichten wel de goede intenties van de kleinere bedrijven. Je merkt dat de klant gelijk kritischer is op dergelijke acties. Helaas zie je een beeld ontstaan richting alle winkels en webwinkels.  Het zou de media sieren om meer nuance aan te brengen in het type bedrijf, markt en niet alle winkels over één kam te scheren. Het valt ons vaak op de negatieve berichtgeving over grote winkels en webwinkels onterecht negatief effect heeft op kleinere spelers.

Lokaal is er nog publiek te winnen

Lokaal is er echt nog veel ruimte om te profiteren van campagnes zoals Black Friday. In de regio waar wij het meest actief zijn Emmen – Stadskanaal – Assen is men veel minder actief met speciale campagnes behalve “een bannertje met korting”. Het verbaasde ons zelfs dat veel ondernemers geen idee hadden wat Black Friday was.

Bij de klanten waar we wel breed uitgedachte campagnes hebben uitgevoerd daarvan hebben we leuke resultaten zoals files voor het pand en 100% meer verkoop ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit was overigens geen uitzondering. Een “yes-momentje” voor zowel de klant als voor onszelf.

Meer omzet zonder geven van korting

Wat ons ook opviel:  12,5% korting of lager wordt niet meer gezien als echte korting. De grote winkels schermen vaak met met 20% of meer. Of dat handig is ligt aan de werkelijke marge. Wat wij dan wel weer leuk vonden is een advertentie van de Hornbach met 0% korting. Een sneer naar de concurrent dat je daar buiten Black Friday om altijd te veel betaald.

We hebben voorbeelden van klanten die met name de voorraad artikelen verkochten vanwege de snelle levertijd.  Een andere speelde in op artikelen voor Sinterklaas.

Waar we zelf vooral op sturen is de verkoop van oude voorraden en tegelijkertijd nieuwe collecties introduceren. Dat bleek echt zijn vruchten af te werpen.

Online omzet lager voor en na Black Friday

We hadden een paar klanten die niets speciaals deden met Black Friday behalve een standaard korting. Het resultaat was gemiddeld of zelfs iets lager dan normaal. Dit komt omdat veel klanten toch verwachten dat je tenminste ‘iets’ doet.

Over de hele breedte was de omzet bij de meeste bedrijven in de aanloop naar Black Friday wel wat lager. Dat lijkt toch wel een trend te worden. Bol.com stunt niet voor niets al 8 dagen voor aanvang met allerlei Black Friday acties. Dit zagen we ook wel bij andere bedrijven. We verwachten net als vorige jaren dat de omzet na Black Friday ook nog iets lager is.

Leermomenten

Omdat wij leven van scoren in de zin van “meer omzet bij klanten” is het leuk om meer bezoekers te krijgen. Het is echter niets waard als er niets verkocht wordt.

Scoren gaat verder dan het plaatsen van een banner met korting. Het valt ons op dat de bedrijven die heel klantgericht (of verkoopgericht) zijn veel meer hebben verkocht in de afgelopen periode. Stel je voor: Ga een week voor aanvang van de campagne offertes beantwoorden met de verwijzing naar de actie. Het effect is aanzienlijk!

Ook negatieve aandacht kun je ombuigen naar een positieve effect. Geef je publiek iets meer aandacht, een uitleg, een reactie. Geef ze aanleiding om met de echte korting te bestellen bijvoorbeeld via een voucher. Bestellen zonder risico en retourgarantie.

Klanten willen echt vertroeteld worden. Geef ze een extra stukje aandacht. Neem keuzestress weg (koopadvies) en geef een beloning bij het afnemen van meerdere artikelen of bij het maken van een snelle beslissing. Het werkt echt.

En nu?

We zijn van mening dat Black Friday extra omzet kan geven, maar niet gelijk meer resultaat onderaan de streep. Het kan oude voorraden uitverkopen en nieuwe collecties introduceren. De omzet vlak voor en vlak na Black Friday kan nu even tegenvallen, maar wat ga je daarna doen? Nieuw campagnes verzinnen of toch iets anders?

Eigenlijk zou je elke week online actief moeten zijn. Elke week een aantal updates doen aan de website, social media updaten, producten en diensten beter uitlichten. Af en toe zou je een leuke klantendag kunnen organiseren. Een kruisbestuiving tussen online- en offline. Zo kun je de omzet via de online kanalen verhogen.

We zien veel meer resultaat bij de bedrijven die altijd actief zijn. Uiteraard is dat een investering, maar meer omzet komt niet zomaar uit de lucht vallen. Vaak is het niet eens nodig om gelijk een medewerker aan te nemen, maar ga het er ook niet ‘een beetje bij doen’. Bedenk een strategie, stel doelen, maak een kwartaalplanning en ga aan de slag. Het kost zeker een paar uur per week en als je er niet bedreven mee bent kost het een paar dagen per week. Het zou wel een enorme boost in je omzet kunnen geven. Lukt het niet dan weet je ons te vinden.

 

 

 

 

Sluit Menu