Leuke acties voor klanten

We bouwen niet alleen webshops en bedenken campagnes. Heb je ons wel eens uitgenodigd voor een strategiegesprek? We kijken hoe je meer bezoekers te bereiken of meer omzet uit je website kunnen halen. Je weet dan wel dat creativiteit en commercieel denken wel de mix van KIX is. Hierbij een aantal tips om meer omzet uit je klant te halen of meer gezien te worden.

Webshop acties voor een hogere conversie

Je tovert vaak al een glimlach op het gezicht van de klant die jouw pakketje ontvangt. Haal zoveel mogelijk uit dat prettige moment. Stuur bijvoorbeeld een leuke attentie mee met een bestelling. Wat werkt bij onze klanten?

  • Een handgeschreven bedankbriefje met de vraag om een foto te maken van het eindresultaat en die te plaatsen op social media met een naamsvermelding (@bedrijfsnaam) of hashtag (#verzinietsleuks).
  • Een notitie bij de bestelling om een review achter te laten op Google Reviews of review website naar keuze werkt tegenwoordig beter dan een e-mail met een review verzoek.
  • Een kaartje of voucher met een code met een leuke korting bij de volgende bestelling.
  • Voeg wat leuke gadgets toe van jezelf of samples van een collega ondernemer of toeleverancier. Het kan altijd gekker dan 123Inkt-pennen die je echt overal ziet!
  • Verkoop je seizoensproducten dan kun je de klant alvast voorbereiden op een leuke actie voor het volgende seizoen. 

Acties voor bedrijven met diensten of zonder webshop

Veel dienstenbedrijven of die niet via een webwinkel leveren denken te vaak dat ze eigenlijk geen acties kunnen bedenken. Toch zijn er heel veel leuke voorbeelden te bedenken.

  • Lever je een dienst met een rapport of bon dan kun je een klein bedankje toevoegen of een voucher met een adviesgesprek in periodes wanneer je het iets rustiger hebt. 
  • Ziet de klant jouw toegevoegde waarde niet zoals jij die graag zou willen zien? Bedenk iets grappigs om het duidelijk te maken. Wij geven een klant die focus en ondersteuning kan gebruiken voor de gein wel eens een speciale grote stok in de kleuren van KIX 360 met het motto “Wij zijn de stok achter de deur”. De stok blijft wel op kantoor staan en men denkt vaak nog wel eens terug aan ons als ze ons nodig zijn.
  • In de autowereld zie je vaak speciale weken om aandacht te krijgen van bestaande klanten zoals de “winterbandenactie”. Niet elk bedrijf zit op de landelijke acties te wachten omdat het vaak onnodig veel tijd kost en weinig oplevert. Bedenk daarom zelf acties waar je wel wat aan hebt. Bedenk bijverkoop waar je niet gelijk veel personeel beschikbaar voor hoeft te hebben.
  • Geef gratis advies waar de klant iets aan heeft. In de wereld van ontwerpers en programmeurs zijn de softwareleveranciers zo slim om gebruikers steeds iets te leren en vervolgens leuke upgrades te verkopen. De gebruiker wordt slimmer en afhankelijker.

Denk als een merk

Maak van jouw bedrijf een merk zeggen we vaak. Zo geef je klanten en personeel meer vertrouwen. Geef iets waar ze een beetje trots op zijn en willen gebruiken. Geef iets wat past bij jouw bedrijf, product of dienst.

  • Een accountant kan elk jaar ordners voor de factureren langsbrengen met een A4 toegevoegd met wat leuke adviezen.
  • Een onderhoudsmapje met wat adviezen en de verwijzing naar jouw nieuwsbrief met bespaartips.
  • Lever je een product dan geef je een klein onderhoudsflesje mee met je eigen sticker. Een geurhanger met jouw logo voor in de auto. Een chique placemet met jouw logo of een shirt van goede kwaliteit met je logo. 
  • Jouw personeel komt bij klanten over de vloer met een map? Is dit een map met jouw sticker of in de juiste kleur?
  • Geef een boek of exemplaar van een magazine met adviezen uit jouw werkgebied en schrijf een leuke boodschap op de eerste bladzijde.
  • Verstuur minimaal eens per half jaar een kaart of persoonlijke e-mail (dit kan ook een gepersonaliseerde nieuwsbrief zijn via de e-mail). Klanten krijgen graag iets en willen aandacht. Dit geldt zeker voor bedrijven in de dienstensector. Kerstkaarten worden nog steeds gewaardeerd, maar misschien is het leuker om iemand een heel succesvol nieuw jaar te wensen met een paar agendapunten te maken met de diensten die je levert (zet alvast in je agenda “…”).

Samen acties bedenken

Wil je jouw bereik groter maken en kosten verlagen? Bedenkt samen met een collegabedrijf of klant een actie of dienst. Het mooiste is een samenwerking die niemand verwacht.

  • Breng een flyer uit met een actie op de ene kant en op de andere kant een aanbieding van een ander bedrijf waarmee je geassocieerd wilt worden.
  • De groenteboer, kaasboer en slager die elke maand een speciaal lokaal gerecht samenstellen met een recept en ingrediënten in samenwerking met een lokaal restaurant. Hello Fresh maar dan lokaal. Omzet en aandacht voor 4 bedrijven met gezamenlijk een enorm bereik.
  • Een jaar lang gratis de auto wassen bij de verkoop van een auto en de wasstraat heeft zonder kosten in de wasstraat een banner hangen van het autobedrijf.
  • Een reis boeken waarbij je zonnebrandcrème samples opstuurt van een specifiek merk.
  • Er is altijd ruimte in een doos dat je verstuurd voor jouw webwinkelklant. Voeg elkaars flyers toe, goodies, pennen toe. Geen prulletjes en van toegevoegde waarde.
  • Een productiebedrijf levert bij aflevering een set onderhoudsartikelen van het merk waar ze graag mee geassocieerd worden en andersom.
  • Help elkaar door elkaar te introduceren. “Onze klant stuurde ons een aantal leuke kortingsbonnen. We denken dat jij er wel iets aan kan hebben”. 
  • Kom je een luxe product bezorgen bij een klant maak dan een deal met een wijn(web)winkel die jouw voor inkooprijs een paar dozen wijn meegeeft met een kaartje om na te bestellen. We hebben een voorbeeld waarbij dit voor beide partijen heel goed werkte. De klant was blij en gaf een topreview en de wijnhandelaar kon zo zijn minimale afname bij de groothandel verhogen voor meer korting.

Wat wij doen is vooral  in de huid kruipen van jouw klant.  De kennis van ontwerpen, programmeren of (online) marketing kan nog zo groot zijn, als je de juiste behoefte van de opdrachtgever en eindgebruiker niet goed kan vertalen is écht scoren heel erg moeilijk. We hopen je zo met deze adviezen nieuwe impulsen te geven. Laat ons eens een actie bedenken als je meer klanten wilt bereiken.

Wat kost het?

De kosten van materialen en tijd en creativiteit kan altijd afwijken, maar om je een idee geven hebben we wat zaken opgesomd hoe je jouw markering en verkoop kan ondersteunen.

  • E-mail nieuwsbrief naar klanten ontwerp en eigen teksten: €85,-

  • Landingspagina (1 pagina) met info en contactformulier ter promotie van een product of dienst (of vacature) op de server van jouw huidige website: Circa €350,-

  • 250 ansichtkaarten full-colour met ontwerp. Rond, rechthoekig of vierkant (ook kerstkaarten en nieuwjaarskaarten): €165,-

  • 1000 flyers in A5 of A6 dubbelzijdig gedrukt met ontwerp vanaf €190,-

  • 1000 folders/brochures met 6 pagina’s (zig/zag) met ontwerp en jouw teksten en foto’s: Circa €690,-

  • 100 stuks ordners/ ringmappen met hefboommechaniek in bedrijfskleur en logo: Circa €825,-
Sluit Menu